دسته‌ها
جاهای دیدنی اصفهان

سفرنامه اصفهان، اقامت در خانه سنتی ایروانی و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان (بخش۱)

اصفهان از آن مناطقی است که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، همواره میزبان مسافران زیادی بوده است. این بار هم پارمیدا مظفریان، در مسیر ایرانگردی اش، به اصفهان رفته و با نگاهی ریزبینانه و متفاوت، جاهای دیدنی را در سفرنامه اصفهان معرفی می کند.

در این مطلب، سفرنامه اصفهان پارمیدا را می خوانیم:

اصفهان یکی از معروف ­ترین شهرهای تاریخی ایرانه. از نظر جمعیت و مساحت سومین شهر بزرگ ایران به حساب میاد. اصفهان به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش معروفه و به خاطر همین فرهنگ عامه، بهش اصفهان نصف جهان، لقب دادند.

جاهای دیدنی اصفهان

برای من اصفهان یکی از مقاصد گردشگریه که هیچ وقت تکراری نمی­شه. با وجود اینکه این شهر تو مسیر تهران-شیراز قرار گرفته و احتمالا تو مسیر سالانه به شیراز، یکی دو شب رو اونجا می ­مونیم، ولی باز هم هر فرصتی که بشه از سفر کردن به این شهر زیبا استقبال می­ کنم.

مطلب مرتبط: سفرنامه نویسی، اشتراک گذاری لذت سفر از گذشته تا به امروز

تعطیلی یه روزه اوایل آبان ماه باعث شد که از فرصت استفاده کنم و یه سفر سه روزه پاییزی به اصفهان داشته باشم. با اینکه نگران این بودم که به خاطر تعطیلی اربعین یکی از روزهای سفر رو از دست بدم، ولی با یکم برنامه­ ریزی موفق شدم تفریبا از همه مکان ­های دیدنی بازدید کنم.

برای رزرو هتل در اصفهان به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

اقامت در خانه سنتی ایروانی

اولین و مهم ­ترین کاری که قبل از سفر باید انجام بدیم، رزرو یک جا برای اقامت توی شهر مقصده. برای سفر به شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، کاشان و … که بافت سنتی دارند، اولویت من گرفتن اقامتگاه ­های سنتیه که حس و حال بهتری از اون شهر بهم می­ده. برای همین از سایت اقامت ۲۴، خانه سنتی ایروانی که مرکز شهر و وسط کوچه پس کوچه های نزدیک مسجد جامع شهر بود رو رزرو کردم. یک عمارت خوشگل که بازسازی شده و اتاق­ها و حیاط خیلی خوشگلی داره و البته به خاطر مکانش، دسترسی به اکثر مناطق دیدنی رو آسون می­کنه.

خانه سنتی ایروانی

این هم سفرنامه اصفهان سه روزه من با معرفی مکان ­های زیبای تاریخی، تفریحی، خیابان­گردی و شکم­گردی:

روز اول:

روز پنجشنبه، بعد از ساعت کاری سفر به اصفهان رو شروع کردیم. بهترین مسیر هم که احتمالا می­شناسید مسیر تهران-قم-کاشان- اصفهان است که اتوبانه و امنیتش از مسیرهای جایگزین بیشتره و تقریبا در صورتی که که ترافیک نباشه حدود ۴:۳۰ راهه. برای ما مهم بود که زودتر به اصفهان برسیم که بتونیم از نصف روز باقی مانده هم استفاده کنیم؛ به همین خاطر ناهار رو با خودمون بردیم که توقف نداشته باشیم. ولی یکی از بهترین استراحتگاه­های ممکن، مجتمع مهر و ماه است که نرسیده به قم است و رستوران ­ها و مغازه­ های خوبی داره که می ­تونین حسابی خستگی مسیر رو به در کنید.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق):

بعد از رسیدن به هتل و استراحت کوتاه، به طرف مسجد جامع اصفهان به راه افتادیم که چون نزدیک هتل بود، مسیر رو پیاده رفتیم. مسجد جامع نزدیکه میدان امام علی و  بازار اصفهان قرار داره. از وسط بازار گذشتیم و وارد مسجد شدیم.

مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق)

این مسجد به مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه اصفهان هم معروفه که اولین بنای اسلامی شهر و قدیمی­ترین بنای شهر اصفهان بوده که قرن دوم هجری ساخته شده و البته به این شکل نبوده، با گذشت زمان تغییراتی داشته و بازسازی شده.

زمان بازدید:  ۹-۱۷

بازار اصفهان

بازار اصفهان:

راستش من اصلا از وجود این بازار خبر نداشتم و فکر میکردم بازار اصلی اصفهان همان بازاریه که در نقش جهانه. این هم از خوبی­های پیاده­گردی در سفره که مکان­های جدید رو پیدا می ­کنم. البته زمانی که ما اونجا بودیم بیشتر مغازه­ ها تعطیل شده بودند ولی حس و حال گشتن تو بازار بزرگ همه شهرها دوست­داشتنیه.

مطلب مرتبط: مراکز خرید اصفهان ، از کدام بازار اصفهان خرید کنیم ؟

ساعت بازدید: ۹-۱۲ و ۱۶-۱۹

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان:

میدان نقش جهان یکی از بزرگترین و زیباترین میدان‌های جهانه. زمانی که صفویان اصفهان رو به عنوان پایتخت انتخاب کردند، میدان نقش جهان احداث شد. این میدان با ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض، چهار اثر تاریخی اصفهان (مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو) رو در خود جای داده.

دورتادور میدان نقش جهان ۲۰۰ حجره‌ی ۲ طبقه دارد که مردم رو برای بازدید و خرید به اونجا می­کشونه. با توجه به اینکه ما زمان غروب به میدون رسیدیم، ساعت بازدید مساجد و عمارت عالی قاپو تموم شده بود، تصمیم گرفتیم توی میدون و بازار چرخی بزنیم و چند تا از جاذبه­ های توریستی اون رو ببینیم و فردا صبح برای دیدن مکان ­­های دیدنی برگردیم.

بازار میدان نقش جهان

بازار پشت نقش جهان پر از کافه ها و رستوران­های سنتیه که حسابی برای خستگی در کردن مناسبه. راستی در نظر داشته باشید که اطراف میدان نقش جهان معمولا ترافیکه و مواقعی که تعطیلی یا مناسبت خاصی باشه برای جای پارک شاید یکم معطل بشید؛ البته اون اطراف تعداد خیلی زیادی پارکینگ عمومی هست که کارتون رو راحت می ­کنه.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته (بدون در نظر گرفتن اماکن دیدنی و بازار)

مدت زمان بازدید: بین ۱ تا ۸ ساعت

چاه حاج میرزا

چاه حاج میرزا:

اولین جایی که رفتیم، چاه حاج میرزا و کافه آزادگان بود که تعریف محیط و غذاهاش رو خیلی شنیده بودیم. جذابیت این مکان به فضای سنتی و تزیینات داخلش هست که هر چیز عتیقه ­ای که فکر کنید از در و دیوار و سقف آویزان شده و حسابی شما رو به گذشته می­بره و سرگرم می­کنه.

دوغ و گوش فیل، چاه حاج میرزا

اینجا صبحانه، ناهار و شام سرو می­شه. ولی دوغ سنتی و گوش فیل (که یکی از خوراکی­ های مخصوص اصفهان است) و دیزی اون حسابی معروف شده. زمانی که ما رسیدیم حدود یک ربع برای وارد شدن صف ایستادیم که البته انتظار آسونی بود چون حتی توی راهرو هم با وسایل قدیمی پر شده و دیدنی هست. تجربه خیلی خوبی بود که حتما بازهم تکرارش می­ کنم.

ساعت بازدید: ۷-۲۲

مدت زمان بازدید: با توجه به زمان بازدید و انتظار در صف و سفارش شما متغیر است.

عمارت قیصریه اصفهان

عمارت قیصریه:

بازار قیصریه یکی دیگه از جاهای دیدنی اصفهان در یکی از اضلاع میدان نقش جهان قرار گرفته و مخصوص فرش فروشانه. سردر زیبای این بازار یکی از جاذبه­ های دیدنی میدان نقش جهانه. عمارت قیصریه هم اسم یک کافه گالریه که به تازگی در بالای بازار تاسیس شده. از جذابیت های این کافه اینه که می ­تونید از منظره کل میدان نقش جهان همراه با نوشیدنی و خوراکی خوشمزه لذت ببرید. برای بازدید از این قسمت ۳۰،۰۰۰ تومان هزینه پرداخت می­ کنید که البته شامل یک نوشیدنی و یک کیک هم می ­شود. داخل عمارت هم گالری از صنایع دستی و پوشاک زیبا با طراحی سنتی موجود است که در صورت تمایل می ­توانید خرید کنید.

ساعت بازدید: شنبه تا پنج شنبه ۱۲- ۲۱، جمعه ها ۱۱-۲۱ و روزهای دوشنبه تعطیل است.

جلفا اصفهان

شکم گردی در محله جلفا:

بعد از بازدید از جاهای دیدنی اصفهان نوبت به شکم گردی می رسه. محله جلفا، یکی از محله­های معروف و ارمنی نشین اصفهانه. خیابون کلیسا و اطرافش سنگ فرشه و پره از شربتخانه، کافه و رستوران و بوتیک­های خوشگل. ساندویچ آرابو یکی از رستوران­های معروف اونجاست که انواع اقسام ساندویچ­ های خوشمزه رو داره و به نظر من از جمله مکان ­هایی هست که رفتنش برای هر سفر اصفهان جزو واجباته.

ما هم تصمیم گرفتیم بریم به محله جلفا و بعد از یکم گشت شبانه تو خیابون­های سرزنده ­اش، ساندویچ آرابو بگیریم و غذامون رو با خودمون ببریم سی و سه پل با منظره زیبای پل و زاینده رود بخوریم.

مطلب مرتبط: غذاهای سنتی اصفهان : معرفی و عکس

سی و سه پل

سی­ و­سه پل:

از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان سی وسه پله. سی و سه پل یا پل الله وردی خان، پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده، یکی از شاه‌کارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است. آخرین باری که من اصفهان بودم زاینده رود خشک بود و همه زیر پل داخل رود خشک بودند که واقعا با دیدن اون صحنه ­ها دلم گرفت.

این بار، زاینده رود پر آب نبود ولی همین که یک مقدار آب جریان داشت و بازتاب نورهای پل را می­شد در اون دید حس خوبی به آدم می­داد. شب­ های سی و سه پل پر از آدم هایی هست که در پارک اطراف پل یا روی خود پل در حال خوش­گذرونی و عکس گرفتن هستند.

سی و سه پل اصفهان

معمولا صدای آواز یا نواختن گیتار از گوشه کنار پل شنیده می­شه. ما هم کنار رود، در پارک کنار پل نشستیم و غذا خوردیم و بعد هم خودمون رو به پیاده روی و عکس گرفتن روی پل زیبا مهمون کردیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

پل خواجو

پل خواجو:

پل خواجو در شرق سی و سه پل و روی زاینده رود قرار گرفته که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و بیشتر به منزله سد و بند بوده. وسط پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی مشهور است قرار گرفته که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و طاق‌های آن تزئینات نقاشی بسیار زیبایی دارد. این ساختمان که -شاه نشین- نامیده می‌شه در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان می ­آمدند.

در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پل‌های زاینده رود مشهورتره. این پل دارای ۲۴ دهانه و به طول ۱۳۳ متر و پهنای آن ۱۲ متر است و اسم­های دیگری هم دارد ولی به خاطر قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است.

ما بعد از دیدن سی و سه پل تصمیم داشتیم پل خواجو رو فقط از دور نگاه کنیم و به هتل برگردیم، اما شلوغی روی پل باعث شد تصمیمون رو عوض کنیم و نیم ساعتی رو هم کنار پل خواجو بگذرونیم.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعت

مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

ادامه سفرنامه اصفهان و جاهای دیدنی آن را، در مقاله بعدی بخونید…