دسته‌ها
دانستنی های سفر گردشگری

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن


ورزش کوهنوردی یکی از هیجان انگیزترین تفریحاتی است که نیازمند رعایت اصول هایی می باشد. این ورزش در بهبود سلامت جسم و روان تاثیر بسیاری دارد. برای اینکه این تفریح برای شما لذت بخش و پر خاطره باشد قبل از آن باید قوانین کوهنوردی آشنایی داشته باشید  تا طی مسیر آمادگی های لازم را داشته باشید.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

اصول و قوانین کوهنوردی

قانون های کوهنوردی به شما کمک می کند که طی این طبیعت گردی مهیج و پر طرفدار بتوانید شرایط های سخت را مدیریت کنید. این قوانین برای صعود کردن هر قله و کوهنوردی صدق می کند و در ادامه با آن ها آشنا شوید.

قانون اول:

قانون اول دور تر از انتظار است. این ورزش با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است بین ۸ تا ۱۲ ساعت زمان ببرد. گاهی در مسیر کوهنوردی مسیر دارای برف و یخ می باشد و این باعث می شود که این ورزش سخت تر شده و از آن چیزی که در انتظار شما است فاصله بیشتری داشته باشد. در این شرایط جوی نامناسب باید میزان آمادگی کامل داشته باشید و واقع بینانه عمل کنید. علاوه بر اینکه مهارت های خود را تقویت کرده اید باید بر اساس احساسات خود را در کوهنوردی دخیل نکنید. خستگی زیاد نباید به شما آسیب برساند و امکان رسیدن به آن را  از بین ببرد و  شما از صعود قله ناامید کند.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

قانون دوم:

قانون دوم بلند از انتظار است. در قله هایی که بلند می باشد به دلیل شرایط ارتفاع و سختی راه زمان بیشتری برای فتح آن نیاز است. این موضوع ممکن است یک ذهنیت منفی ذر ذهن شما ایجاد کند. برای اینکه این مسئله را برطرف سازید باید هر کمپ را مانند یک قله در نظر بگیرید و رسیدن آن ها را به منزله صعود بدانید. ایجاد این تصویر سازی باعث می شود  با خستگی ذهنی مواجه نشوید و طی مسیر لذت ببرید.

قانون سوم:

قانون سوم این ورزش، سخت تر از انتظار است. برای صعود به یک قله و ورزش کوهنوردی حتما قبل از آن باید آموزش ها و تمرین هایی را انجام داد. شما باید آمادگی های لازم را برای مقابله با شرایط های بدی که ممکن است طی آن بیفتد را داشته باشید. برخورد شما در شرایط های خطرناک می تواند در فتح قله تعین کننده باشد. پس تا حد امکان  مهارت جسمانی و روانی را کسب کرده تا موفق عمل کنید. برای اینکار برنامه های کوهنوردی را مطالعه کنید و تکنیک هایی را از کوهنوردان با تجربه یاد بگیرید.

وسایل لازم برای کوهنوردی

پس از اینکه با قوانین مربوط به کوهنوردی آشنایی کامل پیدا کردید باید اطلاعاتی را نیز راجع به تجهیزات لازم برای این گردش جذاب داشته تا صعود به قله برای شما امکان پذیر باشد. ابزاری که برای کوهنوردی تک نفری لازم است به شرح زیر می باشد.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

پوشاک:

پوشاک یک کوهنورد باید شامل شلوار بادگیر، ویسکوز، شلوار پلار، کاپشن، پیراهن، پانچو، کلاه، جوراب کوهنوردی، دست کش می باشد.

کفش:

برای رفتن به کوه بهترین پوشش برای پا پوتین ها هستند. آن ها از مچ پا محافظت می کنند و تخت مناسب و استقامت خوبی را  دارند. برای مسیر های خشک بهتر است از کفش سبک استفاده کرده و در مسیر های برفی از کفش های یخ شکن و سنگین کمک بگیرید.

غذا و خوراکی:

حتما در طی کوهنوردی چند کنسرو با خود برید. شکلات، قند، بیسکوئیت و چای نیز به همراه خود داشته باشید. در ضمن بطری های فلزی یک لیتری را برای داشتن آب همراه خود داشته باشید.

کیسه خواب:

کوهنوردی های یک روزه یا نصف روزه نیاز به همراه داشتن کیسه خواب نمی باشد. اگر رسیدن به مقصد جند روز طول می کشد باید کیسه خوابی که مقاوم به سرما بوده و مانع از نفوذ رطوبت می شود را تهیه کنید.

کوله پشتی:

کوله ای که تهیه می کنید باید مقاوم و ضد آب باشد. علاوه بر این وزن آن نباید به قدری باشد که به کمر شما آسیب برساند. کوله ی مناسب برای این ورزش باید رنگش مخالف محیط بوده و دارای کاور باران باشد. دقت کنید که کوله های کوه نوردی شامل دارای قفل، تسمه کمری و تسمه هستند.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

وسایل بهداشتی:

باید یک پک بهداشتی شامل کرم ضد آفتاب، دستمال کاغذی، مسواک، خمیر دندان، حوله، کرم مرطوب کننده، شامپو، قرص تصفیه آب، پماد ضد نیش حشرات را به همراه خود داشته باشید.

عینک کوهنوردی:

عینک مناسب برای این ورزش باید در برابر طوفان مقاومت داشته و هم چنین امواج ماورای بنفش را به تا حدودی کاهش دهد.

ابزار دیگری نیز که در این گردشگری نیاز است با خود داشته باشید شامل چراغ قوه، یخ شکن، چوب دستی، زیرانداز حرفه ای، پتوی نجات،فندک، کبریت، قطب نما، ابزار دوخت و دوز، پتو نجات، گنر، سوت، چاقوی سوییسی، چند برگه روزنامه، طناب انفرادی و کارابین، کارت شناسایی، کلنگ کوهنوردی و جعبه کمک های اولیه می شود.

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی گروهی

چراغ خوراک پزی ابزاری کاربردی برای گرم شدن غذا، درست کردن چای و ذوب برف است. از دیگر لوازم مورد نیاز چادر کوهنوردی است که برای حفاظت شما از برف، باران، گرما و سرما ضروری می باشد. این چادرها دو نوع کمپینگ و ارتفاع را شامل می شود. داشتن ابزاری مانند صندلی سنگ نوردی، کتری، قوری، نقشه کروکی، فانوس، چراغ روشنایی، شمع، وسایلی برای عکاسی، حافظه اضافی، انواع کارابین های مورد نیاز، ارتفاع سنج، و بیلچه در کوهنوردی لازم است.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

نکاتی در مورد اصول کوهنوردی

برای اینکه یک صعود موفق داشته باشید اصولی را باید رعایت کنید. این اصول را به تفکیک برای شما بیان خواهیم کرد تا در این گردشگری لذت ببرید و تجربه خوبی را برای خود به رقم بزنید.

داشتن آمادگی روانی و جسمانی:

برای این سفر باید اطمینان داشته باشید که در شرایط جسمانی و روانی مناسب برای کوهنوردی هستید. اگر آمادگی لازم را نداشته باشید ممکن است شما سانحه ای برای شما اتفاق بیفتد و با شکست روبه رو شوید.

داشتن برنامه:

برای رسیدن به قله کوه باید با برنامه پیش بروید. زمان رسیدن به قله را مشخص کرده و آمادگی هر گونه شرایط را داشته باشید. تصویر مسیر کوهنوردی را مشاهده کرده و گزارش های مربوط به مسیر و آب و هوا را بررسی کنید. با افرا کار بلد مشورت کرده و از تجربه؛ آن ها بهره بگیرید. برنامه را طوری بچینید که زمان برای حوادث غیر پیش بینی شده، استراحت و بازگشت کافی باشد.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

شرایط اضطراری:

گاهی در مسیر کوهپیمایی ممکن است با حوادث پیش بینی نشده مواجه شوید. در این صورت باید آرامش خود را حفظ کنید. اتفاق افتاده را تحلیل و بررسی کنید که آیا می توان توسط گروه مشکل را بطرف کرد یا نیاز به کمک بیرونی می باشد؟. چنانچه کسی صدمه دید آن را به سرپناهی برده و آب بدن او را تامین کنید.

داشتن تغذیه مناسب:

برای این ورزش غذاهایی مناسب است که حجم کم و کالری زیادی داشته باشند. بیسکوییت کرم دار، مواد انرژی زا، آب نبات، میوه های خشک و ژله های خوراکی از دسته موادی هستند که برای کوهنوردان مناسب است.

قانون ساعت ۱۴:

بر اساس این قوانین کوهنوردی در هر فصل و هر ماه، هر کوهنوردی باید قبل از ساعت ۱۴ به پایی بازگردد. برای اجرا شدن این قانون باید سرعت خود را بهینه کرده و طبق برنامه عمل کنید. بهتر است شب زودتر استراحت کنید و صبح ادامه مسیر را زودتر طی کنید.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

تبعیت از سرپرست گروه:

یکی از دیگر از اصول و قوانین کوهنوردی این است که از سرپرست گروه خود اطاعت کنید. در ضمن هرگز  از گروه و مسیر جدا نشوید.

داشتن پناهگاه اضطراری:

ممکن است در کوهستان شب مانی اضطراری یا همان بیواک پیش بیاید. پس با خود چادر، پتوی نجات و کیسه بیواک داشته باشید.

همکاری با افراد گروه و حفاظت از طبیعت:

شما به عنوان کوهنورد باید با اعضای گروه خود تعامل خوبی داشته باشید، در مسیری که شیب می باشد هرگز توقف نکنید زیرا مسیر افراد دیگر را با اینکار مسدود خواهید کرد. زباله های خود را در طبیعت رها نکنید و مراقب پوشش های گیاهی باشید.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

دیگر نکات مهم کوهنوردی که باید رعایت شوند

  • اگر نسبت به کوهی اطلاع و آشنایی ندارید از ان بالا نروید.
  • به جای کوله از کیف و ساک استفاده نکنید.
  • اگر برنامه شب ماند دارید قبل از تاریک هوا کمپ خود را آماده کنید.
  • یکی دیگر از قوانین و نکات کوهنوردی این است که در هنگام صعود وزن خود را به جلو و زمان فرود وزن را به عقب متمایل کنید.
  •  خانواده خود را از مسیری که قرار است کوهنوردی کنید در جریان بگذارید.
  • از مسیرهایی که علامت دارد حرکت کرده و تنهایی کوهنوردی نکنید.
  • هر تیم حداقل باید با یک مربی درجه سه به کوهپیمایی بروند.
  • ظروف شیشه ای را حمل نکنید زیرا احتمال شکستن و در نهایت پارگی کوله را به دنبال دارد.
  • در شیب های تند زیگزاگی راه بروید.
  • افراد یک گروه باید از نظر سن، سلیقه و اخلاق تقریبا مشابه هم باشند.

رعایت قوانین کوهنوردی و نکات مهم آن

  •  اگر هیچ آشنایی یا اطلاعات کافی راجع به یک کوه ندارید، از آن بالا نروید. برای این منظور بهتر است به تیم معتبری ملحق شوید که اطلاعات کاملی از کوه موردنظر دارد.
  • وسیله های داخل کوله را داخل پلاستیک گذاشته و سپس در کیف قرار دهید. هم چنین محتوا داخل کوله را در تمام قسمت های آن پخش کنید تا به طور یکسان وزن آن پخش شود. وسایل را طبق نیاز داخل کوله بچینید طوری که وسایل ضروری رو باشد.
  •  در کوهنوردی عمیق نفس بکشید. از راه دهان دم را انجام ندهید زیرا سبب خشکی گلو شما می شود.
  • زمان توقف و استراحت باید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باشد.
  • هنگام قرار گرفتن در سربالایی ها تند قدم برندارید. در کل با گام های یکنواخت حرکت کنید.
  • در هر استراحت آب بنوشید تا سبب خشکی دهان نشود و آب بدنتان تامین گردد. حتی کوهنوردی در زمستان که عرق نمی کنید باید مقدار زیادی آب بنوشید. از خوردن قهوه و چای به جای آب بپرهیزید. زیرا این مواد دارای کافئین هستند و ضربان قلب شما را بالاتر می برند وهم چنین بی خوابی را به دنبال دارند.

در پایان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کوهنوردی روی راهنمای کمپینگ و چادر زدن در طبیعت کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *